Update - wat een mooie reis - Reisverslag uit Yosemite, Verenigde Staten van Soest - WaarBenJij.nu Update - wat een mooie reis - Reisverslag uit Yosemite, Verenigde Staten van Soest - WaarBenJij.nu

Update - wat een mooie reis

Door: Familie

Blijf op de hoogte en volg Soest

27 Juli 2014 | Verenigde Staten, Yosemite

Dinsdag 22 juli – nog een halve dag te besteden in San Francisco. Vroeg op en met de Cable Car van Fisherman’s Wharf naar Union Square, hét shopping gedeelte van San Francisco. Na ons even te hebben vergaapt aan de vele mooie winkels zijn we, gewoon om even te kijken bij Macy’s naar binnen gegaan. Ons vergaapt aan de de mooie ‘shop-in-the-shop’s’ (voor de dames uiteraard), maar toen toch snel naar buiten. Zoveel kunnen we ook weer niet kwijt in de camper ;-). Vervolgens zijn we door Chinatown en de Italiaanse wijk teruggelopen richting ons hotel. Overigens echt buitenlandse wijken op zich – de taal die je op straat onderling hoort en de winkels cq. café’s en restaurants die je daar ziet. Van Chinees eten en kitsch tot aan de Italiaanse expresso barretjes in de Italiaanse wijk. Vlakbij ons hotel ligt een grote Starbucks. Een mooi besluit van ons bezoek aan San Francisco!

Bij het hotel aangekomen en onze bagage van de kamer gehaald, staat beneden de taxi klaar. Die brengt ons naar het verhuurstation van Cruise America. Is San Francisco al leuk, het echte avontuur met een camper gaat nú beginnen.

Wat een begin. Ons keuring om 13.00 uur gemeld zoals afgesproken. De instructievideo gezien en “de camper wordt zo voor gereden, nog even door de wasstraat”. Intussen blijkt dat de personal kits (handdoeken, theedoeken, badlakens, beddengoed, etc) die wij 6 maanden geleden hadden gereserveerd bij de camper, er niet te zijn. Amerikaans zoals het hoort (dus de klant (=koning) niet teleur willen stellen) geeft de medewerker aan dat er mogelijk straks nog een zending binnenkomt. Echter, op de achtergrond horen we de sitemaster zeggen dat er die dag niets meer komt. Balen dus, daar sta je dan. Goede raad is er echter snel: wellicht even naar de Walmart en zelf de spulletjes kopen. Is niet ver van het verhuurstation. Balen, maar ja, geen keuze. Zonder beddengoed wordt het niets. Terug bij de camper die keurig op ons staat te wachten, zien we plotseling in de rechtervoorband een enorme schroef zitten. Na een opmerking daarover meldt de service medewerker dat hij niet weet hoe lang die er in zit – kan wel net gebeurd zijn, geeft niets. Zo gaan we dus niet onze rondreis starten! Nadat we dit heel duidelijk hebben gemaakt komt er ‘snel’ een oplossing van de werkplaats: dan doen we er een nieuwe band om. Kost 10 minuten, zo gepiept. Wel alles er weer even uit ☹. Na een half uur komt de camper voorrijden en kunnen we na het inladen vertrekken, op weg naar de Walmart!

Aan de navigatie in de Nieuwe Wereld moeten we met elkaar nog even wennen, dus in plaats van 5 minuten kost het bijna een half uur om de Walmart te bereiken. Daar nog te moeten shoppen voor zaken die eigenlijk al geregeld behoorden te zijn, en je kunt je voorstellen dat er in ieder geval ruimte voor verbetering was voor de gezelligheid ;-).

Boodschappen gedaan en onderweg naar Lodi. Wennen aan het rijden met een camper, aan het verkeer, de kwaliteit van de wegen, de afstanden, maar eindelijk komen we dan in de buurt van onze bestemming. Helaas, het navigatiesysteem nog niet optimaal ingesteld, dus na de afslag van de grote weg TOTAAL de verkeerde kant op. Het wordt donker, en als we dan eindelijk op de juiste route zijn en (helaas) de camping door de afslag in het donker te missen voorbij razen, kunnen we gelukkig ruim 15 miles verderop keren ….. en weer terug. De campingplaats is dan wel snel gevonden en noodles helpen ons de avond en nacht door.

De volgende ochtend start stralend en we zijn de perikelen van de dag er voor al weer vergeten. Na het ontbijt rijden we richting Yosemite, onze eerste bestemming van de Nationale parken. Omdat we langs de camping komen die we hebben geboekt, checken we eerst vast in en bekijken onze plaats. Daarna onze eerste rit naar Yosemite. Wat een ervaring! Schitterend! Omdat we al iets later waren en Thomas last had van zijn voet, zijn we alleen naar de Lower Falls en door de Meadow gelopen – indrukwekkend! ’s Avonds terug, toch wat laat en het eten naar bed. Bij de douches komen we Harm en Pjnkie nog even tegen. Even gekletst, en toen naar bed, Het is een mooie dag geweest.

De volgende ochtend vroeg uit de veren. Zoals gepland en van een Ranger de dag er voor begrepen, lonkt de wandeling naar Vernon Falls en als het even lukt ook de Nevada Falls. Vanaf de parkeerplaats naar de trailhead en tegen 09.30 uur beginnen we met de wandeling. Via Vernon Falls Footbridge en de Mist Trail (strenuous) komen we boven bij Vernon Falls – prachtig! Dit verleidt ons tot een vervolg naar de top van de Neveda Falls. Een zware tocht, maar wel heel mooi en tevens een stuk rustiger. Boven, waar de waterval naar beneden stort lekker gepicknickt – waar overigens eekhoorns in Nederland schuw en zeldzaam zijn, moet je ze hier van het lijf houden!. Na een mooie wandeling terug (waarbij we zien dat het inmiddels veel drukker is geworden) gaan we met onze camper op weg naar Glacier Point. Na een schitterende en soms spannende rit worden we beloond met een geweldig uitzicht over Yosemite Valley. Not to miss!

Terug naar de camping – we komen relatief laat aan na deze fantastische dag! Helen heeft weer (teveel) werk gemaakt van het eten, erg lekker. Terwijl we onze maaltijd afronden, komen Pinkie en Harm nog even langs met de kids. Gezellig een glaasje wijn, een tijdje kletsen, opruimen en dan naar bed. Morgen staat een spannende dag te wachten. De volgende camp site waar we willen staan is Tuolumne Meadows, echter deze konden we niet boeken, Een kleine kans op een “First Come, First Served” plaats. We komen om 8:00 uur aan (na 2 uur rijden – wel lekker rustig ;-)) en zijn nummer 4 op de wachtlijst. Wie om 14.00 uur bij het station is, hoort of hij een plek heeft. Onzeker rijden we naar de plaats waar een mooie wandeling begint, met als doel voor 14.00 uur terug te zijn bij de camp site.

Na een schitterende wandeling naar en om Dog Lake, lunchen we aan de rand van het bos – toch makkelijk dat je je huid bij je hebt! Suzanne en Robert lopen naar de camp site en horen daar na 14.00 uur dat het is gelukt! We hebben een plek op de camp site - geweldig!! Die middag rijden we over de Tioga Pass naar Monolake en weer terug. Een mooie route, maar er wacht ons nog een leuk besluit van de dag op de camp site. Na de maaltijd een vuurtje opgestookt van het hout dat Thomas heeft gesprokkeld en Marshmallows geroosterd. Daarna op weg naar de de Camp Fire waar een Ranger bij een kampvuur en ondergaande zon vertelt over de ‘Tongue of Fire’. Leuk om te merken dat alle drie de kinderen (!) het verhaal goed konden volgen. Het verhaal ewas interactief en de avond werd afgesloten met een paar liedjes die we met elkaar zongen. Wat een geweldige ervaring!! In het donker terug naar de camper en snel naar bed – het was een lange, maar FANTASTISCHE dag!

De nacht. Vaak gewaarschuwd voor de beren die op de campground rondlopen gaan we naar bed. Maar onze grootste tegenstander was de kou! Het vroor die nacht aan de grond, We zitten hoog, maar dit hadden we niet verwacht. Na een koude nacht staan we op en zoeken een plekje in de zon om te ontbijten – even aansterken en opwarmen! Toch kijken we terug op een fantastische ervaring – zelfs het niet kunnen douchen zij we eigenkijk al vergeten!

De laatste dag in Yosemite rijden we van Tuolumne Meadows in het Noord-Oosten naar de MAriposa Grove in het zuiden. Op onze weg terug stoppen we regelmatig bij de mooie uitzichtpunten die Tioga Road te bieden heeft. In de middag arriveren we bij Mariposa Grove. Het risico genomen om door te rijden naar de laatste parkeerplaats – deze is helaas vol. Terug naar de plek waar de shuttle bus vertrekt, camper geparkeerd en op naa de wandeling in Mariposa Grove – onze eerste kennismaking met de Giant Sequoia’s. Erg indrukwekken. Onderweg nog een leuk gesprek met een paar Amerikanen waarin we ervaringen uitwisselen van onze reis door Amerika … en Nederland. Een van hen is daar jaren geleden geweest en vooral het Rijksmuseum heeft veel indruk gemaakt. Later in de bus terug zit Sophie naast een van het en gaat het gesprek over Jazz-muziek – veel klassiekers worden uitgewisseld.

Aan het einde van de middag gaan we door naar Coarsegold – inkopen doen en uiteindelijk maar de door ons geboekte camping. Juist voor sluitingstijd van de receptie komen we daar aan, rijden naar onze plaats, en nadat de camper is aangesloten en terwijl Helen de voorbereidingen voor het eten start, nemen Suzanne, Thomas en Robert een duik in het zwembad. Bovenop een berg, liggend in het water zien we de zon in een oranje gloed ondergaan. Wow!! Heerlijk gegeten, bedden opgemaakt, kinderen op bed – tijd om dit verhaal te schrijven. Iedereen weer een beetje bij. Morgenvroeg weer op pad, ditmaal naar King’s Canyon. Opnieuw een First Come, First Served camping en dat op zondag. Vroeg op dus.

• 27 Juli 2014 - 09:50

Pa En Ma.:

Schitterende ervaringen doen jullie daar op! Wij zijn erg blij met deze reisverslagen. Ook de nieuwe ervaring met een camper komen ons bekend voor. Succes verder en tot het volgende verslag.

• 27 Juli 2014 - 12:14

Corry:

Dank weer voor dit mooie, uitgebreide verslag.Ik keek er al naar uit en geniet ervan. Een bijzondere reis om dit met je gezin te maken.Veel plezier en een hele mooie tijd daar.